Mediální svět   |   Bankovní poplatky   |   Nová banka   |   Moje poplatky   |   Vstřícná banka   |   Digitaiment   |   Silniční zákon.cz   |   Poplatkožrout   |   Děkuji.eu

Anketní otázka

Ing. Aleš Řebíček (ODS) - poslanec, ministr dopravy

01.01.1970 - 01:00   |   Michal Burda   |   komentářů (0)

12 otázek na téma nový silniční zákon pro poslance a ministra dopravy Ing. Aleše Řebíčka (ODS)

1.      Považujete nový silniční zákon za užitečný a povedený?

Předně chci upozornit, že slovní spojení silniční zákon je v souvislosti, o které mluvíme, vlastně matoucí. Zákon 361/2000 Sb., který po novele obsahuje úpravu bodového systému, se jmenuje "o silničním provozu". Kdežto silniční zákon bylo zkrácené označení původního asi 30 let starého zákona o pozemních komunikacích, zrušeného nyní platným zákonem 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích. Hovoří se v něm o tom, jaké parametry mají jednotlivé typy silnic, jak probíhá řízení o jejich výstavbě a podobně. Ten nový předpis už sice označení "silniční zákon" v názvu nemá, ale je to prostě pokračovatel toho původního silničního zákona.
Ale k Vaší otázce. Slovo povedený bych o zákonu o provozu na silnicích nepoužil, protože již před 1. červencem, tedy než jeho nynější znění vstoupilo v platnost, byla známa řada chyb, které v novelizaci jsou. Jestli je ten zákon užitečný, to je jiná otázka. Obecně ano, protože pravidla silničního provozu prostě existovat musí, na tom se jistě shodneme. Jestli jsou stejně užitečné všechny části zákona, třeba i ten bodový systém, který Vás jistě zajímá nejvíc, to je věc pro podrobné vyhodnocení statistických údajů. Můj dojem zatím je, že ten zákon zapůsobil spíš na řidiče, kteří jezdívali v obci 65 nebo 70 a mimo ni stovkou. Ti ubrali. Jestli stejně ubrali ti uličníci, kteří jezdili na padesátce osmdesát a mimo obec sto dvacet, to už si tak jistý nejsem.

2. Které body zákona považujete za dobré a které podle Vás potřebují změnu?
Co nejrychlejší změnu samozřejmě potřebují všemožné nesmysly nebo dvojsmysly, které zákon obsahuje. Například ona "pošťácká výjimka", tedy právo zastavit prakticky kdekoli bez ohledu na bezpečnosti silničního provozu. Nebo skutečnost, že musíte blikat blinkrem při předjíždění cyklisty, a zároveň můžete cyklistu předjíždět i v křižovatce, což znamená,

takže můžete zmást protijedoucí auto, které pak za vámi schovaného předjížděného cyklistu srazí...
Vedle toho je jistě řada věcí, které nejsou chybami v pravém smyslu slova. Ustanovení o bodovém systému někdo schválil, ona nejsou legislativně chybná, ale mohou vyjadřovat jiný názor, než jaký má na věc dnešní sněmovna. O tom jistě při vyhodnocování efektivity nynějšího bodového systému povedeme diskuse a já osobně říkám, že bych byl rád, kdyby se ty hlavní parametry bodového systému změnily. Minimálně mám na mysli srovnatelnost počtu bodů udělovaných za různě závažné přestupky, celkový počet bodů, za které
následuje sankce, rychlost odmazávání, když řidič "seká dobrotu" a podobně.

3. Jakým způsobem chcete vymítit alkohol a agresivitu řidičů z českých silnic?
Smiřme se s tím, že zákon ji vymýtit nemůže. Je to na dlouhodobé soustavné práci, a dokud například policisté budou silniční předpisy ignorovat, nezlepší se nic. Podstatnou roli vedle toho podle mě hrají také osobní příklady různých celebrit - podle mě by neměl být hrdinou fotbalista, který se někde v novinách pochlubí, že zajel z Prahy do Brna za hodinu.
Vidím ale věc i ze širšího pohledu. Již jsem uvedl, že pravidla provozu musí regulovat zákon, důležité ale je, aby pro samou regulaci nezanikla výhoda silniční dopravy, totiž možnost dostat se rychle z místa na místo, určitě rychleji než pěšky nebo třeba vlakem. To znamená, že jednou z cest jistě je docílit toho, aby různá omezení nekomplikovala řidičům život tam, kde to není nutné. Proto absolutně vítám iniciativu policie na přehodnocení množství dopravních značek na silnicích. Ta akce ale musí pokračovat, myslím, že úseků se zmateným značením a zbytečně sníženou rychlostí je více než ty tři stovky, nebo o kolika dopravní policie hovoří.

Budu ale prosazovat, aby se nezapomnělo ani na semafory. V posledních týdnech mám pocit, že tahy skrz města jsou červené, nikoli zelené vlny, možná proto, že se dřív předpokládalo, že stejně nikdo nejede padesát. Druhý rozměr problému je ale úvaha, nakolik je nutné, aby semafory svítily leckde i celou noc. Když se někdo pozdě vrací ze služební cesty a na pěti z deseti semaforů po cestě minutu čeká, aniž by křižovatkou projelo jediné auto, je samozřejmě naštvaný. Na semafory a s nimi i na policii, starosty a asi i na celou vládu.

A samozřejmě na zákon o provozu na silnicích.

4. Souhlasíte s principem dvojího trestu pro řidiče (pokuta a trestné body)?
Nejsem si nyní úplně jistý, jestli ony body vnímám jako trest(i když sám jsem to takhle  několikrát formuloval) . Pokuta trestem je, ale body jsou pomocný nástroj, který příslušnému úřadu signalizuje, kdo je opakovaným hříšníkem (a zaslouží si chvíli nejezdit, aby se ukáznil) a kdo se dopustí přestupku jednou za čas.

5. Co říkáte na názor premiéra Jiřího Paroubka, který po prosazení zákona zjišťuje, že je přísný a uvažuje o dočasné amnestii pro řidiče?
Od začátku to beru jako nepovedený vtip.


6. Jaký je Váš názor na celoroční svícení?
Nemám s tím zásadní problém. Jistě je to příspěvek k bezpečnosti provozu. Určitě je to lepší, než když přes léto někdo svítil a někdo ne, protože za svítícím autem může být jet auto nesvítící a protijedoucí řidič začne okamžitě předjíždět, jakmile mine to osvětlené... V takové chvíli je buď možnost všem svícení přes den zakázat, nebo všem nařídit. Ale zakázat svícení přes den není možné, protože například za deště je potřeba svítit. Zákon bohužel nemůže přesně popsat, kdy se má začít svítit a kdy už ne, aby to všichni řidiči chápali a hodnotili stejně, takže nakonec je povinné celoroční svícení možná tím nejlepším řešením.

7. Při prosazování zákona bylo často argumentováno bodovým systémem v západních zemích. Není tento argument nefér v momentě kdy u nás nejsou stejné podmínky jako v západních zemích (kvalita silnic, morální úroveň police, technické vybavení policie atd.)?
Nezlobte se na mě, ale jak souvisí stav silnic s tím, že chceme z provozu vyloučit ty, kdo jezdí - s prominutím - jako prasata?


8. Souhlasíte se zvýšením pravomocí pro městskou policii?
Ne zcela. Městská policie byla zřízena s přesně definovanými záměry, mezi nimiž jistě nebylo suplování práce dopravní policie. Jsem zastáncem specializace, takže když máme dopravní policii, nebylo podle mě nutné pouštět do dopravní problematiky další ozbrojenou složku. Nemluvě o jiných personálních požadavcích a systému kontroly na městské strážníky a "státní" policisty.

9. Souhlasíte se šéfem dopravní policie Zdeňkem Bambasem, že policie může jezdit rychleji i bez zapnutého majáku? (Právo, 11. 7. 2006)
Nejsem právník, takže si netroufám správnost jeho vývodů posuzovat. Od právníků už jsem ale slyšel jak výklad, že má pravdu, tak i že ji nemá. Pokud by ji náhodou měl, je to pro mě pravda absurdní a je třeba jim takové právo vzít nebo vyčlenit na skutečně přesně popsané případy. Nechci se opakovat, ale právě to, jak se na silnicích chovají policisté, má pozitivní
- nebo možná negativní - dopad na chování motoristické veřejnosti.

10. Souhlasíte s ministrem dopravy Milanem Šimonovským a podporujete další
zpřísnění sankcí vyplívajících z nového silničního zákona?

Budeme bodový systém analyzovat a pak i měnit, to už bylo řečeno. V rámci toho jistě dojde na změny počtu bodů za různé druhy přestupků, takže něco se může i zpřísnit, ale obecně si myslím, že to nebude nic zásadního. Já vnímám zákon o provozu jako regulační předpis, který má umožnit plynulou a bezpečnou dopravu. Z pana ministra Šimonovského mám někdy pocit, že zákon vnímá spíš jako bič na řidiče.


11. Souhlasíte s možností odebrat řidičský průkaz na místě policistou?
Ve zvlášť závažných případech asi ano. Někdy jsem na silnici svědkem tam šílených věcí, že bych tu pravomoc chtěl mít i já sám.

12. Váš pohled na nový silniční zákon, který nebyl obsažen v předchozích odpovědích.
Je to krok správným směrem, o tom není pochyby. Že jeho přijetí bylo uspěchané, že byla krátká lhůta na zavedení nových požadavků na vzdělávání řidičů i systému evidence bodů, že řada věcí kolem bodového systému je nedomyšlených, to jsou ovšem nezpochybnitelná fakta. Tím přitom neříkám nic, co by ODS neříkala v době, kdy byla proti přijetí všech těchto změn. Podle mého si ten zákon zasloužil o něco pečlivější přípravu a odklad účinnosti o půl roku. Zastánci asi budou argumentovat, že za toho půl roku zemře na silnicích třeba o sto lidí méně. Ale to jen dělají z nouze ctnost. Kdyby tento argument mysleli vážně, museli zároveň říct, proč takový zákon nepřijali už o dva tři roky dříve.

Doporučujeme

Oznámkujte tento článek

Hodnoťte prosím jako ve škole
1 - nejlepší, 5 - nejhorší.

1 2 3 4 5
Celkové hodnocení:   2.94