Ing. Pavel Hojda (KSČM) - poslanec
12 otázek na téma nový silniční zákon pro poslance Ing. Pavla Hojdu (KSČM)
1. Považujete nový silniční zákon za užitečný a povedený?
Nový silniční zákon není zcela povedený, ale považuji jej pro toto období za velmi užitečný. Napravuje totiž pokřivené vědomí některých řidičů, že porušovat zákon o provozu na pozemních komunikacích je normální a ten, kdo se snaží a snažil dodržovat zákon je s prominutím "vůl".
2. Které body zákona považujete za dobré a které podle Vás potřebují změnu?
Za dobré považuji zavedení bodového systému. Tím se docílí toho, že budou časem vyřazeni alespoň na nějakou dobu z provozu ti řidiči, kteří neuznávají zákonná pravidla a řídí se pravidly svými. Potřebné je řešit některé nejasnosti a nejednoznačnosti. Za velmi důležité považuji rovněž odstranění sankcí (bodových) za přestupky, které přímo nesouvisí s bezpečností provozu na pozemních komunikacích a snížení tvrdostí některých sankcí.
3. Jakým způsobem chcete vymítit alkohol a agresivitu řidičů z českých silnic?
Domnívám se, že postihy, které jsou v zákoně za alkohol a jiné návykové látky jsou nyní dostatečné a dostatečně odstrašující. Jakmile veřejnost používající komunikace "vstřebá" zákon, dojde zajisté i k razantnímu snížení počtu "alkoholiků" za volantem a snížení agresivního chování. Agresivita dle mého názoru je způsobena i tím, že vznikalo mnoho krizových situací při provozu na pozemních komunikacích proto, že část řidičů nerespektovala zákon a chovala se agresivně k těm, kteří jezdili podle pravidel a tzv. "překáželi" na silnici. Velmi dobrým krokem je nyní snaha krajů a obcí a ŘSD, aby zmizely nesmyslné značky a rychlostní omezení tam, kde je to nelogické.
4. Souhlasíte s principem dvojího trestu pro řidiče (pokuta a trestné body)?
Trestné body nejsou dle mého názoru druhým trestem, ale evidencí o řidiči, jak často a jak závažným způsobem porušuje zákon. Proto se domnívám, že trestné body za přestupky nesouvisející s bezpečností provozu jsou nadbytečné. Pokud je zjištěno, že řidič porušuje zákon opakovaně a ohrožuje bezpečnost provozu je správné, že se na určitou dobu bude muset rozloučit s řidičským průkazem a poté absolvovat přezkoušení dle zákona.
5. Co říkáte na názor premiéra Jiřího Paroubka, který po prosazení zákona zjišťuje, že je přísný a uvažuje o dočasné amnestii pro řidiče?
Takovému názoru a stanovisku nerozumím, překvapil mně a domnívám se, že z úst premiéra byl nešťastný.
6. Jaký je Váš názor na celoroční svícení?
S celoročním svícením jsem nesouhlasil a domnívám se, že není nutné po celý den svítit ani v zimním období.
7. Při prosazování zákona bylo často argumentováno bodovým systémem v západních zemích. Není tento argument nefér v momentě kdy u nás nejsou stejné podmínky jako v západních zemích (kvalita silnic, morální úroveň police, technické vybavení policie atd.)?
Své stanovisko k bodovému systému jsem řekl v odpovědi na otázku č. 4. Domnívám se, že mohl být zvolen systém jednodušší, jako např. v 6O. letech "papírové kupóny označované policisty"
8. Souhlasíte se zvýšením pravomocí pro městskou policii?
Ano, v některých městech se situace s nerespektováním zákona o provozu na pozemních komunikacích stávala neudržitelnou a bylo zapotřebí hledat řešení. Nejhůře na tom jsou a byla města v příhraničí, kde si návštěvníci z okolních zemí mysleli, že nemusí respektovat žádné zákony. Bohužel Policie ČR právě v těchto místech nedokázala zajisti pořádek.
9. Souhlasíte se šéfem dopravní policie Zdeňkem Bambasem, že policie může jezdit rychleji i bez zapnutého majáku? (Právo, 11. 7. 2006)
Ano při práci policie mohou nastat situace, kdy je zapotřebí i za cenu porušení zákona o provozu na pozemních komunikacích zasáhnout nebo se rychle přemístit aniž by bylo použito majáku. Chceme aby policie zajišťovala pořádek a dodržování zákona, ale aby zasáhla tam, kde je to z hlediska dodržení zákona, ochrany života, zdraví a majetku. Mohou tedy nastat situace, kdy nelze použít např. majáku a přitom překročit rychlost apod. O každém takovémto postupu by měly být učiněny záznamy a doložena oprávněnost porušení dopravních předpisů.
10. Souhlasíte s ministrem dopravy Milanem Šimonovským a podporujete další zpřísnění sankcí vyplívajících z nového silničního zákona?
Ne v současné době se nedomnívám, že by mělo dojít k dalšímu zpřísnění, ale spíše ke zpřesnění a odstranění nelogičností.
11. Souhlasíte s možností odebrat řidičský průkaz na místě policistou?
Ano, takovýto postup dokonce vítám.
12. Váš pohled na nový silniční zákon, který nebyl obsažen v předchozích odpovědích.
Nový silniční zákon přinesl drastické zpřísnění postihů. Jedná se tedy o zpřísnění přestupkového zákona a ne zásadní změnu zákona o provozu na pozemních komunikacích. Domnívám se, že by bylo vhodné uvažovat o zpřísnění postihů i v ostatních oblastech našeho života zejména tam, kde se nedaří snížit na přijatelnou mez porušování zákonů.
Čtěte také:
- Ing. Patrik Nacher - provozovatel www.silnicnizakon.cz a tisk. mluvčí Národní rady zdravotně postižených
- Ing. Miloslav Vlček (ČSSD) - předseda Poslanecké sněmovny ČR
- Karel Šebek (ODS) - senátor
- Mgr. Otakar Veřovský (ČSSD) - senátor
- Robert Malecký - redaktor deníku Lidové noviny
- Mgr. Stanislav Huml (SNK ED) - bývalý šéf středočeské dopravní policie
- Ing. Pavel Hojda (KSČM) - poslanec
- Ing. Petr Šlegr (SZ) - vedoucí Dopravní sekce Strany zelených
- Václav Krása - předseda Národní rady zdravotně postižených v ČR
- Ing. Aleš Řebíček (ODS) - poslanec, ministr dopravy