Mediální svět   |   Bankovní poplatky   |   Nová banka   |   Moje poplatky   |   Vstřícná banka   |   Digitaiment   |   Silniční zákon.cz   |   Poplatkožrout   |   Děkuji.eu

Anketní otázka

Robert Malecký - redaktor deníku Lidové noviny

01.01.1970 - 01:00   |   Michal Burda   |   komentářů (0)

12 otázek na téma nový silniční zákon pro redaktora deníku Lidové noviny Roberta Maleckého

1.      Považujete nový silniční zákon za užitečný a povedený?

Jistě, v mnohém ano. Podepsala se na něm ovšem "lidová tvořivost" poslanců, která z původní, experty prodiskutované a ucelenější verze udělala trhací kalendář. Druhá věc je, že zákon může být v pořádku, samotné silnice a dopravní značení na nich ale rozhodně ne.

2.   Které body zákona považujete za dobré a které podle Vás potřebují změnu?

Klady: přísné postihy za nejzávažnější přestupky, koneckonců i bodový systém jako takový. Zápory: pravomoci městské policie, nesmyslně přísné postihy u méně závažných přestupků.

3.   Jakým způsobem chcete vymýtit alkohol a agresivitu řidičů z českých silnic?

Je to bohužel i v něčem jiném, než jen v represi. Žijeme v zemi, kde je usednutí za volant pod vlivem alkoholu přijímáno jako norma. Podobné je to s agresivní jízdou.

4.   Souhlasíte s principem dvojího trestu pro řidiče (pokuta a trestné body)?
Ano.

5.   Co říkáte na názor premiéra Jiřího Paroubka, který po prosazení zákona zjišťuje, že je přísný a uvažuje o dočasné amnestii pro řidiče?

Premiér Paroubek je obyčejný populista, který podle potřeby reaguje na nálady veřejnosti. To bohužel znovu ukázal v případě bodového systému.

6.   Jaký je Váš názor na celoroční svícení?
O můj názor ani tak nejde, i když jsem jeho zastáncem. Odborné analýzy ukazují, že napomáhá bezpečnosti na silnicích.

7.   Při prosazování zákona bylo často argumentováno bodovým systémem v západních zemích. Není tento argument nefér v momentě kdy u nás nejsou stejné podmínky jako v západních zemích (kvalita silnic, morální úroveň police, technické vybavení policie atd.)?
Kvalita silnic, která je jistě tristní, nemá s bodovým systémem nic společného.

8.   Souhlasíte se zvýšením pravomocí pro městskou policii?
V žádném případě. Argumenty jsou zjevné a tisíckrát omleté: nedostatek kontroly, metodika výběru strážníků. Pak je zde ještě jeden argument, možná méně zmiňovaný: obecní policie byla zřízena ze zcela jiných důvodů, než je kontrola silničního provozu. A při vší úctě, strážníci tuto ideu (bezpečnost v ulicích, princip "každý občan zná svého policajta") rozhodně nenaplňují.

9.   Souhlasíte se šéfem dopravní policie Zdeňkem Bambusem, že policie může jezdit rychleji i bez zapnutého majáku? (Právo, 11. 7. 2006)
Samozřejmě, že nemůže. To snad ani nepotřebuje komentář.

10.  Souhlasíte s ministrem dopravy Milanem Šimonovským a podporujete další zpřísnění sankcí vyplývajících z nového silničního zákona?
Nesouhlasím s ministrem Šimonovským v bodech, které zmiňuje on. Jistě jsou ale věci, které by za zpřísnění stály - namátkou zneužití modrého majáku. To by měl být trestný čin.

11.  Souhlasíte s možností odebrat řidičský průkaz na místě policistou?
Ano. I s výhradou možné korupce. Ta se ale netýká přísnosti jednotlivých ustanovení, ale bohužel celého systému korupcí prolezlého.

12.  Váš pohled na nový silniční zákon, který nebyl obsažen v předchozích odpovědích.
Až na jednotlivosti je to dobrý zákon. Nepodceňoval bych ani české řidiče, ti se přizpůsobí. Moje výhrady směřují k věcem, které snad ani se zákonem jako takovým nesouvisejí, ale zpřísnění norem na ně upozornilo: pravomoci strážníků, způsob práce policie, stav silnic, nesmyslné dopravní značení.

Doporučujeme

Oznámkujte tento článek

Hodnoťte prosím jako ve škole
1 - nejlepší, 5 - nejhorší.

1 2 3 4 5
Celkové hodnocení:   2.96