Mediální svět   |   Bankovní poplatky   |   Nová banka   |   Moje poplatky   |   Vstřícná banka   |   Digitaiment   |   Silniční zákon.cz   |   Poplatkožrout   |   Děkuji.eu

Anketní otázka

Čímpak jsme to jezdili před Listopadem?

18.11.2009 - 16:41   |   Vilém Nacher   |   komentářů (0)

Stodvacítkami a Daewoo z Tuzexu.

Polistopadový vývoj tehdejšího Československa měl pozitivní vliv také na řidiče - mnohonásobně se rozšířila nabídka a kvalita vozidel, rostla kvalita služeb i silniční síť (mnohonásobně se ovšem zvýšil provoz). Čím jsme jezdili před rokem 1989 a čím jezdíme nyní?

Dříve se na ně musely čekat několikadenní fronty a pokud jste měli štěstí a dostalo se na vás, zaplatili jste za vysněné auto v tehdejším Československu zhruba roční průměrný plat. Škody 105 a 120, Trabanty a „žigulíci“ (VAZ 2101, později Lada 1200), před listopadem 1989 nejrozšířenější auta u nás, nyní minorita, jenž se neustále zmenšuje.

V roce 1989 jezdilo v Československu 576 tisíc „stodvacítek“, 132 tisíc trabantů a 156 tisíc ruských vozů VAZ 2101. Nyní jsou počty těchto vozů řádově o desítky tisíc kusů nižší a neustále se snižují. Mnoho motorových stařečků končí na vrakovišti – kvůli ekologické dani jsou tyto vozy prakticky neprodejné.

Srovnávat výběr aut za socialismu a nyní nemá smysl – kvalita automobilů, jejich komfort, výkon či spotřeba jsou na zcela odlišné úrovni. Většinu automobilů si můžete odvézt ihned z autosalonu, v Česku nechybí oficiální zastoupení všech důležitých světových značek – včetně těch luxusních a sportovních jako například Bentley, Aston Martin, Porsche, Lamborghini či Ferrari.

A ač se to nezdá, auta jsou cenově výrazně dostupnější

V roce 1989 byl průměrný plat 2504 korun, na konci roku stála tehdejší žhavá novinka Škoda Favorit 84 600 korun – tedy 33,8 průměrných platů.

Průměrný plat za rok 2008 činil 23 430 korun, nyní stojí nejlevnější Fabia hatchback s tříválcovou dvanáctistovkou 219 900 korun, nebo přepočteno na průměrné platy – 9,4 průměrného měsíčního platu. Pro srovnání: cena benzínu se zvýšila z osmi korun za litr v roce 1989 na zhruba 28 korun, cena motorové nafty pak vzrostla ze 7,50 Kčs na 26 Kč.

Domácí Škoda si během celých 20 let udržela pozici nejrozšířenější značky na trhu, ale její podíl klesá. Například v roce 1996 tvořily vozy z Mladé Boleslavi 57 procent registrovaných aut v ČR, letos to bylo o 30 procentních bodů méně.

Škoda již také není jediným tuzemským výrobcem osobních aut. Přibyly automobilky TPCA v Kolíně a Hyundai v Nošovicích, které dohromady se Škodou loni vyrobily přes 947 000 aut a letos by se měly produkcí přiblížit jednomu miliónu. V roce 1989 Škoda vyrobila 404 000 aut

Doporučujeme

Oznámkujte tento článek

Hodnoťte prosím jako ve škole
1 - nejlepší, 5 - nejhorší.

1 2 3 4 5
Celkové hodnocení:   2.95