Mediální svět   |   Bankovní poplatky   |   Nová banka   |   Moje poplatky   |   Vstřícná banka   |   Digitaiment   |   Silniční zákon.cz   |   Poplatkožrout   |   Děkuji.eu

Anketní otázka

Cesta k moři se protáhne, hrozí velké zácpy

15.07.2007 - 17:56   |   www.idnes.cz   |   komentářů (0)
Češi, kteří vyrazí koncem týdne autem k moři do Chorvatska nebo do Itálie, se mohou setkat s velkými dopravními problémy. Čekají je uzavírky, provoz na dálnicích stažený do jednoho pruhu a navíc i davy německých turistů, kteří vyrážejí na dovolenou, protože v řadě spolkových zemí začínají prázdniny.

Varuje před tím rakouský automotoklub. Potíže se podle něho mohou projevit už během zítřejší noci. Opravy silnic, snížená rychlost a jízda v jednom pruhu teď zdaleka nejsou typické jen pro hlavní českou dálnici D1.

Kolony už na D1
Hned na výjezdu z Prahy na dálnici D1 totiž brzdí dopravu uzavírka. V délce dva a půl kilometru je provoz sveden do protisměru. Silničáři tam pokládají nový povrch.

Když se řidič konečně vymaní z kolony na kraji Prahy, nemá ještě vyhráno, protože další velká uzavírka číhá na hranici Jihomoravského kraje a Vysočiny. Na 148. až 174. kilometru mezi Velkým Meziříčím a Ostrovačicemi směrem na Brno se přes léto bude opravovat dálnice až do 3. září.

A do třetice dálnice - dva dálniční mosty se budou opravovat také mezi Brnem a Břeclaví. V jižních Čechách může auta ve směru od Prahy zdržet rekonstrukce křižovatky Nová Hospoda.

Tu míjejí všichni, kteří jedou na jih po druhé nejfrekventovanější trase přes Písek. Dnes musí řidiči objíždět staveniště po provizorních, narychlo zbudovaných silničkách a ve špičce se tam tvoří fronty.

Naproti tomu by nemělo motoristy mířící na jih zdržet odbavení na hranicích. Žádný přechod na jihu Čech nebyl podle Aleny Stloukalové z jihočeské pohraniční policie nečekaně uzavřen ani přetížen.

Šnečím tempem přes hory
Po přejezdu hranic do Rakouska si však řidič uvědomí, že uzavírky a zúžení provozu do jednoho směru nejsou jen českou specialitou.

Máte za sebou už pěkný kus cesty směrem k Jadranu, když tu náhle uváznete v zácpě kvůli stavebním pracím na silnici.

Řeč je o trase přes Vídeň směrem na Štýrský Hradec, přes Salcburk směrem na Villach, přes Mnichov směrem na Brennerský průsmyk a konečně přes Linec po Pyhrnské dálnici směrem na Klagenfurt a dále do Lublaně.

Asi nejhezčí a nejméně "dálniční“ cesta je ta posledně jmenovaná. Její výhodou je, že se řidič vyhne placení dálničních tunelů a navíc si posádka užije krásných výhledů na alpské velikány.

Jenomže právě tam, kde se před očima otevřou vrcholky Vysokých Taurů, tedy u obce Hohentauern, narazí řidič na dlouhé úseky silnice bez asfaltu. Provoz se sune šnečím tempem vpřed, na dvou místech je třeba čekat u semaforu, který řídí jednosměrný provoz. Celé to trvá asi tak pět kilometrů.

Ani po dálnici to však nemusí jít rychleji. Zácpy se včera odpoledne (celkem tradičně) tvořily okolo Vídně, ale například také na trase Mnichov Salcburk. Také dálnice vedoucí od Lublaně směrem k moři se zužuje hned pár kilometrů poté, co řidič v budce obdrží lístek pro placení mýtného. Na dvou místech je dálnice svedena na jednu stranu. Rychlost tu je omezena na 80 kilometrů v hodině.

Hlavní město Rakouska včera vítalo turisty kolonami především na dálnicích A22 a A23 vedoucích kolem Dunaje, kterými musí projet každý, kdo se blíží od Břeclavi a od Znojma.

Rakouský automotoklub (ÖAMTC) své členy upozorňuje, že v několika spolkových zemích Německa včetně Berlína začínají prázdniny, takže je třeba počítat s tisíci automobily směřujícími na jih. To se zřejmě projeví již během noci z pátku na sobotu.

To by se mohlo negativně odrazit zejména na Tauernské dálnici A10 (na trase ze Salcburku do Villachu), kde je provoz několikrát zúžen do jednoho pruhu, v němž je rychlost omezena na 60 kilometrů za hodinu. Dalšími místy, kde se podle ÖAMTC dají o víkendu očekávat kolony aut, jsou kromě Vídně dálniční uzly kolem Štýrského Hradce, Klagenfurtu a Innsbrucku.

Co vás bude stát cesta na jih

Silnice směrem na Jadran nejsou zadarmo. V Česku potřebujete k jízdě po dálnici mít na skle připevněnou dálniční známku, rovněž tak i v Rakousku. Tam stojí ta nejkratší desetidenní 7,60 eura.

Ve Slovinsku, Chorvatsku a v Itálii se platí mýtné přímo na dálnici. Má to tu výhodu, že se pak nemusíte pachtit s odlepováním známky. Jízda je však v zásadě dražší, zejména pokud komunikaci použijete více než jednou. Třeba když si z Istrie uděláte výlet do slovinských Alp.

Na řidiče jedoucího k moři číhají další poplatky za používání tunelů. Nejdražší je v tomto směru trasa přes Salcburk po dálnici A10 směrem přes Villach do Slovinska.

Za použití Tauernského a Katschberského tunelu zaplatíte deset eur. Oběma se sice dá vyhnout jízdou přes souběžné horské průsmyky, ale vaše auto se pořádně zapotí.

A pokud při přejezdu do Slovinska nevyužijete horské přechody jako Ljubelj a pojedete dál po dálnici, zaplatíte dalších 6 a půl eura za hraniční tunel pod Karavankami.

Rovněž při trase přes Trieben počítejte s dalším poplatkem. Použití tunelu Bosruck stojí 4,50 eura. Pouze cesta přes Vídéň se dál neprodraží. Pojedete-li z Prahy, je ale dlouhá, často ucpaná a neuvidíte Alpy.

Zdroj foto: www.idnes.cz

Doporučujeme

Oznámkujte tento článek

Hodnoťte prosím jako ve škole
1 - nejlepší, 5 - nejhorší.

1 2 3 4 5
Celkové hodnocení:   2.89