Robert Malecký - redaktor deníku Lidové noviny
12 otázek na téma nový silniční zákon pro redaktora deníku Lidové noviny Roberta Maleckého
1. Považujete nový silniční zákon za užitečný a povedený?
Jistě, v mnohém ano. Podepsala se na něm ovšem "lidová tvořivost" poslanců, která z původní, experty prodiskutované a ucelenější verze udělala trhací kalendář. Druhá věc je, že zákon může být v pořádku, samotné silnice a dopravní značení na nich ale rozhodně ne.
2. Které body zákona považujete za dobré a které podle Vás potřebují změnu?
Klady: přísné postihy za nejzávažnější přestupky, koneckonců i bodový systém jako takový. Zápory: pravomoci městské policie, nesmyslně přísné postihy u méně závažných přestupků.
3. Jakým způsobem chcete vymýtit alkohol a agresivitu řidičů z českých silnic?
Je to bohužel i v něčem jiném, než jen v represi. Žijeme v zemi, kde je usednutí za volant pod vlivem alkoholu přijímáno jako norma. Podobné je to s agresivní jízdou.
4. Souhlasíte s principem dvojího trestu pro řidiče (pokuta a trestné body)?
Ano.
5. Co říkáte na názor premiéra Jiřího Paroubka, který po prosazení zákona zjišťuje, že je přísný a uvažuje o dočasné amnestii pro řidiče?
Premiér Paroubek je obyčejný populista, který podle potřeby reaguje na nálady veřejnosti. To bohužel znovu ukázal v případě bodového systému.
6. Jaký je Váš názor na celoroční svícení?
O můj názor ani tak nejde, i když jsem jeho zastáncem. Odborné analýzy ukazují, že napomáhá bezpečnosti na silnicích.
7. Při prosazování zákona bylo často argumentováno bodovým systémem v západních zemích. Není tento argument nefér v momentě kdy u nás nejsou stejné podmínky jako v západních zemích (kvalita silnic, morální úroveň police, technické vybavení policie atd.)?
Kvalita silnic, která je jistě tristní, nemá s bodovým systémem nic společného.
8. Souhlasíte se zvýšením pravomocí pro městskou policii?
V žádném případě. Argumenty jsou zjevné a tisíckrát omleté: nedostatek kontroly, metodika výběru strážníků. Pak je zde ještě jeden argument, možná méně zmiňovaný: obecní policie byla zřízena ze zcela jiných důvodů, než je kontrola silničního provozu. A při vší úctě, strážníci tuto ideu (bezpečnost v ulicích, princip "každý občan zná svého policajta") rozhodně nenaplňují.
9. Souhlasíte se šéfem dopravní policie Zdeňkem Bambusem, že policie může jezdit rychleji i bez zapnutého majáku? (Právo, 11. 7. 2006)
Samozřejmě, že nemůže. To snad ani nepotřebuje komentář.
10. Souhlasíte s ministrem dopravy Milanem Šimonovským a podporujete další zpřísnění sankcí vyplývajících z nového silničního zákona?
Nesouhlasím s ministrem Šimonovským v bodech, které zmiňuje on. Jistě jsou ale věci, které by za zpřísnění stály - namátkou zneužití modrého majáku. To by měl být trestný čin.
11. Souhlasíte s možností odebrat řidičský průkaz na místě policistou?
Ano. I s výhradou možné korupce. Ta se ale netýká přísnosti jednotlivých ustanovení, ale bohužel celého systému korupcí prolezlého.
12. Váš pohled na nový silniční zákon, který nebyl obsažen v předchozích odpovědích.
Až na jednotlivosti je to dobrý zákon. Nepodceňoval bych ani české řidiče, ti se přizpůsobí. Moje výhrady směřují k věcem, které snad ani se zákonem jako takovým nesouvisejí, ale zpřísnění norem na ně upozornilo: pravomoci strážníků, způsob práce policie, stav silnic, nesmyslné dopravní značení.
Čtěte také:
- Ing. Patrik Nacher - provozovatel www.silnicnizakon.cz a tisk. mluvčí Národní rady zdravotně postižených
- Ing. Miloslav Vlček (ČSSD) - předseda Poslanecké sněmovny ČR
- Karel Šebek (ODS) - senátor
- Mgr. Otakar Veřovský (ČSSD) - senátor
- Robert Malecký - redaktor deníku Lidové noviny
- Mgr. Stanislav Huml (SNK ED) - bývalý šéf středočeské dopravní policie
- Ing. Pavel Hojda (KSČM) - poslanec
- Ing. Petr Šlegr (SZ) - vedoucí Dopravní sekce Strany zelených
- Václav Krása - předseda Národní rady zdravotně postižených v ČR
- Ing. Aleš Řebíček (ODS) - poslanec, ministr dopravy