Mediální svět   |   Bankovní poplatky   |   Nová banka   |   Moje poplatky   |   Vstřícná banka   |   Digitaiment   |   Silniční zákon.cz   |   Poplatkožrout   |   Děkuji.eu

Anketní otázka

Jezdíte málo? Nekupujte auto, podělte se s ostatními

01.01.1970 - 01:00   |   www.idnes.cz   |   komentářů (0)

Zapamatujte si anglický výraz carsharing. V češtině znamená sdílení aut a velká evropská města se jím zkouší bránit před dopravním kolapsem

Zapamatujte si anglický výraz carsharing. V češtině znamená sdílení aut a velká evropská města se jím zkouší bránit před dopravním kolapsem.

Funguje na následujícím principu. Řidič se zaregistruje u organizace, která vlastní auta různých velikostí od minivozů po kombíky nebo SUV.

Měsíčně pak většinou platí paušální poplatek a kdykoliv potřebuje auto, telefonem nebo internetem si ho objedná. Pak si jej vyzvedne na jednom z parkovišť, které firma provozuje a které má zájemce o vůz nejblíže.

Na účet mu naskakují další poplatky za ujeté kilometry a dobu použití auta. Jednou měsíčně zaplatí. Auto je možné vrátit i na jiném stanovišti. Aby byl provoz aut plynulý, musí řidič dopředu nahlásit, kdy vůz hodlá vrátit.

Carsharing je vlastně trochu jinou půjčovnou aut. Podle zkušeností z Německa, Holandska nebo Švýcarska se vyplatí hlavně těm, kdo auto potřebují vždy maximálně na několik hodin denně a ročně neujedou více než 10 až 15 tisíc kilometrů.

V opačném případě je levnější auto vlastnit nebo být stálým zákazníkem v běžné půjčovně. Německé sdružení carsharingových firem uvádí, že roční úspora představuje pro řidiče až 2500 eur (71 tisíc korun).

"Přemýšlíme jak carsharing podpořit, jsme ale ještě na začátku,“ říká pražský radní za ekologii Petr Štěpánek. Carsharing s podporou magistrátu se tak nejdřív rozjede letos na podzim nebo příští rok. "Už se u nás ohlásily dvě firmy, které o provozování sdílení aut přemýšlejí,“ tvrdí Štěpánek.

Radnice velkých měst sdílení aut podporují kvůli parkovacím místům. Lidé zapojení do sdílení aut nemají svůj vůz zaparkovaný před domem.

Výhodou je i skutečnost, že auta v carsharingu se rychleji ojedou, a vozový park se neustále obměňuje. Ubývá tak zastaralých, neekologických a méně bezpečných vozů.

V Německu v současné době sdílení aut využívá asi 90 tisíc lidí ve 250 městech po celé zemi. Mnohem menší Švýcarsko uvádí 70 tisíc uživatelů carsharingu a tisíc stanovišť pro vyzvednutí a vracení auta.

Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že sdílení aut bývá zajímavé i pro firmy. "Carsharing také v řadě měst funguje jako doplněk k systému veřejné dopravy, a proto jej dnes již některé dopravní podniky nabízejí jako službu k předplatnému jízdnému,“ uvádí Michaela Valentová z Ústavu pro ekopolitiku, který v Praze pomáhá s přípravou podmínek pro sdílení aut. Například železniční společnosti nabízejí stanoviště pro sdílení aut u nádraží.

Stejně jako při půjčení auta v půjčovně odpadá při carsharingu péče o vůz. Servis, mytí, pojištění i tankování vozu zabezpečuje firma, která systém provozuje.

Doporučujeme

Oznámkujte tento článek

Hodnoťte prosím jako ve škole
1 - nejlepší, 5 - nejhorší.

1 2 3 4 5
Celkové hodnocení:   2.89