Mediální svět   |   Bankovní poplatky   |   Nová banka   |   Moje poplatky   |   Vstřícná banka   |   Digitaiment   |   Silniční zákon.cz   |   Poplatkožrout   |   Děkuji.eu

Anketní otázka

Jak řídit orkánu navzdory

01.01.1970 - 01:00   |   www.idnes.cz   |   komentářů (0)

Namísto sněhu trápí Česko silný vítr. V takových chvílích je bezpečnější nevyjíždět

Namísto sněhu trápí Česko silný vítr. V takových chvílích je bezpečnější nevyjíždět. Když už musíte sednout za volant a vyrazit vstříc větru, ulevte noze na plynu a buďte opatrní. Nejvíce ohrožené jsou dodávky, varují odborníci.

Vítr nesmí řidiče překvapit, pak se s ním dá - nemá-li sílu ničivého tornáda - vypořádat. Jet pomalu a držet volant oběma rukama, tak zní nejdůležitější rady zkušených řidičů.

Hlavně pomalu a opatrně
Bývalý autokrosový závodník Jindřich Kottek upozorňuje, že jízda v silném větru vyžaduje tu nejvyšší opatrnost. "Nejlepší je samozřejmě vůbec nevyjíždět. Ale když už je to nutné, je třeba jet především pomalu, abychom mohli včas zastavit před náhlou překážkou, například spadlým stromem, značkou atd," říká Kottek.

Druhým pravidlem je pevně držet volant a maximálně se věnovat řízení. Zároveň je třeba velké pozornosti v místech, kde se střídá terén, na výjezdech z lesa, v místech, kde končí zářez dálnice, na mostech, tedy tam, kde je možné očekávat nejvyšší možné nápory větru.

Zároveň Kottek doporučuje vyhnout se jízdě po silnicích lemovaných stromořadím – zejména křehkými topoly.

Ve velkém větru jsou podle Kottka nejvíce ohroženy lehké vozy s velkou plochou – tedy hlavně osobní dodávky a malé lehké nákladní vozy. "Prudký vítr může snadno smést vozidlo z vozovky." Naopak těžké vozy jsou podle Kottka ve velkém větru ve výhodě.

V extrémních situacích je pak třeba ihned zapomenout na hrdinství a co nejrychleji zastavit a vyhledat úkryt.

Aerodynamika v praxi
Automobilky dlouho šlechtí aerodynamiku svých aut. Známý koeficient Cx vyjadřuje jak dobře prořezává vzduch, ale také se projevuje do spotřeby vozidla.

S koeficientem aerodynamického odporu - jak se správně tato bezrozměrná veličina nazývá - se výrobci u svých modelů rádi chlubí. Zajímají se ale také o to, jak auto odolává bočnímu větru?

"Automobilky tvrdí, že při vývoji odolnost vůči bočnímu větru zohledňují," říká zkušební technik Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD Dekra) Ivan Zatyko. "Je ale otázka, na kolik se pak při konečném návrhu tento aspekt prosadí proti záměrům designérů," dodává.

Lze jen odhadovat, nakolik technici s obřími větráky ustoupí umělcům v designérských centrech a technologům, kteří auto uvádějí do výroby.

***
Minulé léto například tovární tým F1 japonské automobilky Honda otevřel nový aerodynamický tunel v Brackley ve Velké Británii. Technici zde umí nasimulovat jízdu v rychlosti až 290 km/h. Obří ventilátory o průměru 5,3 metru ženou vzduch vpřed rychlostí až 80 metrů za sekundu.
***

Pozor na dodávky
"Nejhorší jsou lehké dodávky a 3,5 tunové přívěsy. Jsou vysoké, s relativně malou stabilitou," říká Ivan Zatyko.

"Velký čtyřicetitunový kamion je těžký, má sice velkou boční plochu, ale když je zatížený, neměl by být s nestabilitou způsobenou větrem problém," pokračuje.

"Prázdný kamion je na tom o poznání hůř. Do velké plochy plachty se opře vítr a s kamionem má řidič co dělat," dodává Zatyko.

Dlouholetý řidič z povolání Přemysl Toman říká: "To, že se do auta opírá vítr, moc znát není, hodně však záleží na autě. Snad nikdy jsem neřídil malé auto, nyní jezdím velkou Toyotou Land Cruiser, která nemá s poryvy větru problémy. Třeba stará dvanáctsettrojka (Škoda 1203 pozn. red.) ale byla na vítr hodně náchylná."

"Ve větru musíte auto neustále řidit, stále korigujete volantem směr," dodává.

S přívěsem nebrzdit, víc plynu
Řidič, který má velkou zkušenost s řízením dodávek, radí: "V takových případech platí víc než kdy jindy pravidlo: Před mostem a zatáčkou, do které není vidět, vždycky zpomalit!"

"Je také vhodné znovu zkontrolovat nahuštění gum, případně trochu přidat, aby auto, případně přívěs, tolik ´neplaval´."

"Pro jistotu také překontrolujeme rozložení a upevnění nákladu - měl by být co nejblíže těžišti auta," radí.

Když už se do auta opře vítr, dáváme okamžitě "kontra" (točíme volantem na druhou stranu než kam cestuje auto). "Když vítr ´rozhodí´ přívěs, NIKDY nebrzdíme, snažíme se situaci srovnat přidáním plynu."

U dálnic řidiče o tom, odkud vítr fičí, informují speciální ukazatele, jakési dlouhé pruhované "ponožky". Řidič tak může být o sekundu dříve připraven, odkud ho poryv větru zasáhne.

Doporučujeme

Oznámkujte tento článek

Hodnoťte prosím jako ve škole
1 - nejlepší, 5 - nejhorší.

1 2 3 4 5
Celkové hodnocení:   2.88